preloader
Zwaansvliet 5 Amsterdam

Veelgestelde Vragen

Veelgestelde Vragen

Heeft u vragen? Wij staan klaar voor u.

U kunt gerust contact opnemen met ons. Wij hebben voor u alvast een selectie gemaakt van veelgestelde vragen en de daarbij behorende antwoorden.
01. Ik wil me aanmelden als nieuwe patiënt, wat moet ik doen?
Inschrijven kan door te bellen met de praktijk of door gebruik te maken van het online inschrijfformulier. Hier vindt u het online inschrijfformulier.
02. Ik heb pijn in mijn gebit, maar twijfel of ik de tandarts moet bellen.
Pijn in uw gebit is een van de vervelendste soorten pijn voor velen. Als u pijn heeft wilt u natuurlijk direct geholpen worden om van de pijn af te komen. In dat geval kunt u direct de praktijk bellen tijdens openingstijden. Samen met u kunnen wij de urgentie bepalen en kunnen wij u vaak dezelfde dag nog helpen. Wij houden namelijk elke dag een aantal plaatsen vrij voor pijn- en spoedklachten. Buiten onze openingstijden kunt u terecht bij een spoedtandarts, die 24 uur per dag, 7 dagen per week geopend is. Wij hebben een samenwerkingsverband met spoedtandarts Dental 365 in Amsterdam Voor meer informatie omtrent spoed, klikt u hier.
03. Wat kan ik doen als ik een klacht heb?
We gaan er niet van uit, maar het kan voorkomen dat u ondanks onze inspanningen niet tevreden bent. Wij vinden het fijn als u dit ons laat weten. Zo geeft u ons de mogelijkheid om te leren van uw klacht en onze zorg blijvend te verbeteren. Uiteraard gaan we samen bespreken hoe wij uw klacht het beste kunnen oplossen. Een verhelderend gesprek met uw tandarts kan al de oplossing zijn. Komen we er niet uit, dan kunt u uw vraag voorleggen aan het Tandheelkundig Informatie Punt. Die kan u advies geven over welke stappen u kunt ondernemen om uw klacht op te lossen. U doet dat via het speciale contactformulier op Allesoverhetgebit.nl. Bezoek ook de volgende sites voor meer informatie over uw rechten als patiënt: https://www.allesoverhetgebit.nl/ https://www.ant-tandartsen.nl/patienten/klacht-over-uw-tandarts/
04. Is Sensadent aangesloten bij beroepsorganisaties?
Kwaliteit staat bij ons hoog in het vaandel. Wij doen er alles aan om u de beste zorg en aandacht te leveren in al onze behandelingen. Om deze kwaliteit te waarborgen is Sensadent o.a. bij de volgende beroepsorganisaties aangesloten: - KNMT - ANT - NVM - KRT - KRM - NVTS - NVVP - NVDFE - NVBT
05. Hoe vaak moet ik naar de tandarts?
Voorkomen is beter dan genezen. Het een prettig gevoel dat als er iets aan de hand is, dit in een vroeg stadium ontdekt wordt en tijdig behandeld kan worden. Wij adviseren onze cliënten twee keer per jaar voor controle bij de tandarts te komen. Daarnaast adviseren wij u dit te combineren met een bezoek aan een van onze mondhygiënisten.
06. Bij mijn vorige tandarts duurde een periodieke controle maar tien minuten. waarom duurt dat bij jullie langer?
Wij reserveren voor al onze patiënten 40 minuten. In die tijd wordt uw gehele gebit professioneel gereinigd door de mondhygiënist, gecontroleerd door de tandarts, en krijgt u uitleg over hoe u zelf uw gebit het beste kunt onderhouden. Wij zijn overtuigd van het belang van preventie: voorkomen is beter dan genezen. Daarnaast wordt uw gebit ook nog gecontroleerd. U hoeft dus maar één keer te komen.
07. Waarom is een geldige legitimatie en BSN verplicht bij inschrijving?
Tandartsen zijn wettelijk verplicht om uw Burgerservicenummer in het patiëntendossier te vermelden. Om dit te kunnen controleren vragen wij u naar een geldig legitimatiebewijs zoals paspoort, identiteitskaart of rijbewijs.
08. Waarom kan ik niet alle afspraken online maken?
Sommige afspraken worden door de receptie gemaakt in overleg met de tandarts, omdat elke afspraak maatwerk is, en de tandarts hier het beste over kan oordelen. Wilt u bijvoorbeeld een combinatie-afspraak maken voor het heel gezin (tandarts + mondhygiënist), dan kunt u hiervoor contact opnemen met onze receptie.
09. Wat als ik niet op de afspraak kan komen (afzeggen)?
Een afspraak zeg je altijd minimaal 24 uur van te voren telefonisch of per e-mail af. Als je de afspraak vergeet en/of niet binnen 24 uur verzet dan moeten wij deze tijd helaas in rekening brengen en ontvang je een nota per post.
01. Ik heb een fluoride-behandeling gehad, wanneer mag ik weer eten?
1 uur na het aanbrengen van de Fluoride mag je weer eten en drinken.
02. Kan ik verdoofd worden als ik dit wil?
Ja, een verdoving is altijd mogelijk. Geef het gerust aan als je dit wilt. In de meeste gevallen zal onze tandarts of assistent je dit aanbieden en aangeven wat de voor- en nadelen zijn en de kosten.
03. Is röntgenstraling gevaarlijk?
De stralingbelasting waaraan onze lichamen worden blootgesteld wordt uitgedrukt in Sieverts. We ontvangen echter maar weinig straling, waardoor men de dosis in millisievert (mSv) (1 milliSievert = 0,001 Sievert) uitdrukt. In de tandheelkunde gebruiken we zo weinig straling, dat we de dosis in microsievert berekenen (1 microSievert= 0,001 mSv). Elke dag krijgt iedereen te maken met ioniserende straling (ook wel radioactieve straling genoemd). Deze straling ontvangen wij vanuit de kosmos, de aarde en bouwmaterialen zoals gips en beton. Gewoon door in Nederland te leven ontvangt u jaarlijks gemiddeld 2,6 mSv. Dat is volgens het RIVM een van de laagste niveaus ter wereld. Ter vergelijking de jaarlijkse stralingsniveaus van andere landen: België (5,5 mSv), Duitsland (4,1 mSv), het Verenigd Koninkrijk (2,7 mSv), de VS (6,2 mSv), India (10 mSv) en Brazilië (50 mSv) Een kleine röntgenfoto is ongeveer 3 microSievert (0,003 mSv). Een panoramafoto van uw gebit (een OPT) is ongeveer 25 microSievert (0,025 mSv). De incidentele stralingsbelasting door de foto’s bij de tandarts is dus erg gering. Bovendien wordt slechts een zeer klein deel van uw lichaam eraan blootgesteld. Tandartsen streven er altijd naar om het aantal foto’s en scans zoveel mogelijk te beperken, maar de kwaliteit van de zorg mag daar niet onder lijden.
04. Waarom maakt de tandarts een röntgenfoto?
Er zijn veel verschillende redenen waarom een röntgenfoto belangrijk kan zijn. Onderandere: het optijd ontdekken van gaatjes ontstekingen in de kaak te ontdekken of juist uit te sluiten afwijkingen in de groei van het gebit in kaart te brengen het beoordelen van de wortels (in geval van wortelkanaalbehandelingen of voor het trekken van een kies/tand)
05. Hoe vaak worden er foto's gemaakt?
Bij nieuwe cliënten kan er een overzichtsfoto worden gemaakt. Om een duidelijk beeld van uw tanden en kiezen te krijgen en te behouden, wordt er op indicatie meestal elke 2 jaar een foto van uw gebit gemaakt. Maar dit kan per cliënt verschillend zijn.
06. Ik ben zwanger, is het maken van gebitsfoto's dan schadelijk?
Bij digitale röntgenfotografie is de blootstelling zo gering dat het weinig tot geen gevaar oplevert. Tijdens een zwangerschap nemen we liever geen risico, dus als het niet nodig is, stellen we het nemen van röntgenfoto's uit tot na uw zwangerschap
07. Wat moet ik doen bij het uitvallen van een kroon of brug?
Een kapotte vulling of losse kroon of brug moet u tijdig door uw tandarts laten repareren. Onder de loszittende delen kan soms een flinke rotting van de tand of kies ontstaan, die de tandzenuw snel kan bereiken. Dit komt doordat de tand bij het vervaardigen van de vulling of kroon al uitgeboord is. Soms is er dan zelfs een wortelkanaalbehandeling noodzakelijk om de schade weer goed te herstellen. Ook kan de tand zo ernstig aangetast raken, dat reparatie van de tand of kies niet of nauwelijks meer mogelijk is. Oude (grote) amalgaamvullingen lopen ook een verhoogd risico om af te breken. Als u niet op de dag zelf bij uw tandarts terecht kunt en u heeft geen pijn, dan is dit niet zorgelijk; vermijd kauwen met de bewuste tand en houdt hem extra goed schoon! Een afspraak binnen één of twee weken om de vulling netjes te herstellen is een goede oplossing. Heeft u een loszittende kroon of brug dan is het overigens belangrijk dat u de losse kroon of brug te allen tijde zorgvuldig bewaart en meeneemt naar uw tandarts! De tandarts kan de kroon of brug dan opnieuw proberen vast te zetten.
01. Wat gebeurt er met mijn factuur?
Je ontvangt de factuur van Firma Anders. Zij dienen deze direct in bij je zorgverzekeraar. Voor het (deel)bedrag dat je niet vergoedt krijgt, ontvang je een factuur via e-mail. Vragen over het restbedrag kun je het beste direct voorleggen aan je verzekeraar, zij kunnen je het eerste antwoord geven.
02. Worden alle behandelingen door de verzekering vergoed?
Dat ligt aan de verzekering die u heeft afgesloten. Het is raadzaam om (vóór de behandeling) bij uw verzekeraar te informeren of de betreffende behandeling (voor een deel) wordt vergoed.
03. Kan ik me verzekeren voor de tandartskosten?
Kinderen tot 18 jaar zijn gratis verzekerd via de Basisverzekering. En ook speciale behandelingen, chirurgische hulp en gebitsprotheses worden helemaal of gedeeltelijk vergoed vanuit de basisverzekering. Je kunt een aanvullende verzekering afsluiten voor tandartskosten. De vergoeding voor behandelingen verschilt per verzekeraar en per pakket. Vaak wordt slechts een deel van de behandeling (75%-80%) vergoed. Bovendien geldt er altijd een maximumbedrag voor behandelingen per jaar. Bekijk dus altijd goed of uw premie in verhouding is met de kosten die je maakt bij de tandarts.
04. Word ik geïnformeerd over de kosten?
Uw tandarts geeft u, zeker op verzoek, altijd informatie over de behandelkosten, desgewenst ook schriftelijk. Indien de kosten van uw behandeling € 250 of meer bedragen krijgt u standaard een begroting mee, zodat u bij uw zorgverzekering kunt informeren welk gedeelte van de kosten eventueel worden vergoed. Indien uw behandeling (deels) niet wordt vergoed, ontvangt u van ons (via Infomedics) een rekening.
05. Kan ik zelf mijn nota indienen bij mijn zorgverzekeraar?
Indien u bij ons aangeeft dat u zelf uw nota wilt indienen bij uw zorgverzekeraar, ontvangt u van Infomedics een nota met het totale bedrag. Meer informatie vindt u op www.infomedics.nl.
06. Ik heb geen zorgverzekering, hoe gaat dat dan met de factuur?
Indien u bij ons aangeeft dat u zelf geen zorgverzekering heeft, ontvangt u van Infomedics een nota met het totaal bedrag.
01. Wat is de beste leeftijd om met mijn kind voor het eerst naar de tandarts te gaan?
Het is belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd vertrouwd raken met de tandarts en de omgeving. Kom daarom gerust samen met uw kind(eren) naar een controle. Vanaf 2 jaar is een controle van het gebit van uw kind mogelijk. Wij hebben een tandarts en mondhygiënist gespecialiseerd in behandeling van kinderen. De tandarts begint rustig met het tellen van de tanden en de mondhygiënist legt op een leuke manier aan kinderen uit hoe goed te poetsen..
02. Waarom worden de kiezen van mijn kind gesealed?
De kauwvlakken van kiezen zijn gegroefd en daardoor kan het voedsel vermalen worden. De meeste kauwvlakken zijn goed met de borstel te reinigen. In sommige gevallen zijn de kiezen echter zo diep gegroefd, dat de borstelharen er niet goed bij kunnen. Er blijft dan voedsel achter met als mogelijk gevolg een gaatje. Sealen is het afdichten of verzegelen van groefjes in het kauwvlak door middel van een lak die door de tandarts aangebracht wordt. De lak is heel dun en vloeit tot diep in de bodem van de groefjes. De lak wordt vervolgens hard gemaakt en de groeven worden daardoor minder diep. De kiezen zijn vervolgens beter schoon te maken, wat de kans op gaatjes verkleint.
03. Wanneer moet een kind beginnen met poetsen?
Doorgaans breekt de eerste melktand door tussen de zes en negen maanden. De zorg voor de mondgezondheid van uw kind begint zodra het eerste tandje is doorgebroken. Denk daarbij aan het volgende: * Poets zodra het eerste tandje is doorgebroken zorgvuldig met een speciale kindertandenborstel en gebruik fluoride-peutertandpasta. * Poets de tanden van uw kind tot het tweede jaar één keer per dag. Ga vanaf het tweede jaar tweemaal per dag poetsen. * Stap zo vroeg mogelijk over van een zuigfles op een drinkbeker. De meeste kinderen kunnen al vanaf negen maanden uit een beker leren drinken. Beperk het gebruik van de zuigfles. Vaak kleine beetjes sap sabbelen uit een zuigfles kan het melkgebit op ernstige wijze aantasten. * Geef geen flesje mee naar bed. Ook niet met melk. Want ook in melk zit van nature suiker dat tandbederf kan veroorzaken. * Laat uw kind vanaf 9 maanden uit een beker drinken.
04. Wat is fluoride?
Fluoride is een natuurlijke stof die de tanden en kiezen minder kwetsbaar maakt voor zuuraanvallen van bacteriën. Het gebruik van de juiste hoeveelheden fluoride helpt zo gaatjes in tanden en kiezen voorkomen. Daarom is fluoride belangrijk bij de dagelijkse verzorging van het gebit.
05. Wat is zuigflescariës?
Zuigflescariës is een vorm van tandbederf die begint op jonge leeftijd (vanaf 12 – 18 maanden). Het ontstaat kort na het doorkomen van de melktanden. Oorzaak is de langdurige aanwezigheid van suikers in de mond van de peuter. Deze suikers tref je onder meer aan in melkvoeding én in vruchtensap. Je kan zuigflescariës herkennen door verkleuringen op de bovenste snijtanden. Deze verkleuringen kunnen al snel gaatjes worden. Een behandeling van de tandarts is dan nodig om verdere aantasting te voorkomen. Zuigflescariës zie je vooral bij peuters die ‘s nachts een flesje meekrijgen als zoethoudertje.
06. Is een elektrische tandenborstel ook geschikt voor kinderen?
Ja, zodra kinderen een tandenborstel kunnen vasthouden, kunnen ze ook elektrisch poetsen. Poetsen met een elektrische tandenborstel is juist leuk voor kinderen. Het draagt bij aan de motivatie om het gebit goed te verzorgen. Ook voor de ouders is de elektrische tandenborstel een handig hulpmiddel. Met de elektrische tandenborstel kunnen ouders makkelijk en goed na poetsen. Begeleid uw kind bij het tandenpoetsen totdat het tien jaar oud is. Dit geldt zowel voor elektrische als gewone tandenborstels.
01. Is elektrisch poetsen beter?
Nee, niet per definitie. Ouderwets ‘met de hand’ poetsen kan net zo goed zijn. Het draait allemaal om de juiste techniek en goed gebruik van het materiaal. Wij helpen je graag met tips en trucs om thuis goed voor je gebit te zorgen.
02. Welk flosdraad moet ik gebruiken?
Flosdraad is verkrijgbaar in verschillende soorten en dikten, met en zonder waslaagje. Overleg met uw tandarts of mondhygiëniste welk flosdraad u het beste kunt gebruiken. In het begin is het gebruik van flosdraad soms moeilijk en pijnlijk. Het tandvlees gaat dan gemakkelijk bloeden omdat het nog ontstoken is. Als u dagelijks flost, verdwijnt de ontsteking en dus ook het bloeden. Bovendien wordt het gebruik minder pijnlijk. Bloedend tandvlees kan ook het gevolg zijn van een verkeerde techniek. Wordt het bloeden niet minder of juist erger? Ga dan naar uw tandarts of mondhygiëniste.